Lokalaftale
 
 
 
 
Gældende fra 1. aug. 2013 til 31. juli 2014
 
 
Arbejdstiden for en fuldtidsansat lærer er:
 
Årlig arbejdstid:                                                         52 x 37 t.
1924 t.
Feriedage i august (skoleårets start)                      5 x 7,4 t.
  • 37 t.
Feriedage i juli (skoleårets slutning)                        20 x 7,4 t.
  • 148 t.
Søgne helligdage i skoleåret                                      9 x 7,4 t.
  • 66,6 t.
 
Nettoarbejdstid
 
1672,4 t.
 
Årets fem ferieuger afvikles fra 1. til 7. august 2013 samt fra og med 4. juli til og med 31. juli 2014.
 
Normal skoledag:
 
                      8.00 – 9.00                       Undervisning
                      9.00 – 9:15.                       Pause
                      9:15 – 10.15                       Undervisning
                      10:15 – 10:30                    Pause
                      10:30 – 11:30                    Undervisning
                      11:30 – 11:45                                           Spisning
                      11:45 – 12:15                                           Pause
                      12:15 – 13:15                     Undervisning
                      13:15 – 13:30                    Pause
13:30 – 14:30                    Undervisning
14.30 – 14. 45                   Pause
14.45 – 15.45                    Undervisning
 
Der er dog fag efter middag, hvor der undervises i 1 ½ time.
Timeplanen ser så således ud; kl. 12:15 – 13:45
eller 13.30 – 15.
 
 
Generel arbejdstidsbeskrivelse for fuldtidsansatte.
 
For indeværende skoleår 2013/14, hvor trin 4 indføres for alle lærere med 12 års anciennitet, udbetales ikke tillæg, hvor disse indgår i beregningen af tillæg 4 pr. 1. august 2013
 
 
 
Egentid (alle lærere)
 
Tiden er til egen disposition til følgende opgaver
   
  • Individuelle forberedelse og efterbehandling af undervisning og mødevirksomhed.
 
  • Spontan kommunikation med forældre og elever udenfor arbejdspladsen.
 
  • Selvstændig faglig ajourføring i faglitteratur og tidsskrifter, bibliotek, Internet m.m.
 
400 t.
Ekstra egentid til lærere med undervisning i 7.8. og 9. Klasse
Gives til følgende fag med omfattende rettearbejde
For undervisning i 7. Klasse ganges timetallet med 0,3
For undervisning i 8. Klasse ganges timetallet med 0,6
For undervisning i 9. Klasse ganges timetallet med 1,0
 
Dansk 15 t.
Mat 10 t.
Eng/fransk/tysk 10 t.
Fys/kemi 10 t.
Arrangementer (deltagelse aftales i teamet)
Omfatter planlægning og deltagelse i
Åbent hus & Høstfest   t.
Julefest 4 t.
Karneval 4 t.
Sommerfest  t.
Generalforsamling 2 t.
 
Individuel optælling
Ved særlige undervisningsdage fx klasselærerdage, tværklassedage osv. følger den enkelte lærer elevernes mødetid i afdelingen med mindre andet aftales.
 
Fælles PL-dage. (alle lærere)
 
2 dage til fælles planlægning (PL-dage) inkl. overnatning, placeret sidst i marts.  2 x 7,4 t. + 3,6 t.
 
4 dage af 6.t., til forberedelse af næstkommende skoleår, placeret i børnenes skoleferie. De 2 dage er fælles og er placeret i starten af skoleferien, de 2 øvrige placeres af teamet og udnyttes til fælles forberedelse.
 
Skolen yder bespisning efter aftale og behov.
 
 
 
3,6 t.
 
 
24 t.
Skole/hjem-samarbejde
Beregnes enkeltvis på følgende måde:
 
X antal elever x 20 min. (50 min. til IS-elever)
X antal forældremøder udenfor egen klasse x 2 timer
 
Som faglærer forpligter man sig til at sørge for god og tilstrækkelig forældreinformation om sit fag og den enkelte elev via skolehjem-samtaler og/eller i forbindelse med afdelingsforældremøderne. Det aftales inden skoleårets start, hvilke samtaler og møder den enkelte medarbejder deltager i.
Beregningsskema udfyldes inden sommerferien.
Individuel optælling:
Frikvarter/spisning
Der er individuel optælling for frikvarter og tilsyn ved spisning.
Alle klasselærere, og andre lærere efter aftale, spiser og organiserer oprydning efter frokost med deres klasse.
For frikvarteret omfatter arbejdet varetagelse af nødvendigt tilsyn, det omfatter en god og tilstrækkelig gang- og gårdvagt, som de enkelte afdelinger selv varetager i tilstrækkeligt omfang. Der følges en særlig plan over ansvarlige for dækning af busvagter. Her er mulighed for individuel optælling af timer, hvis vagterne ikke kan fordeles ligeligt.
 
Individuel optælling.
 
Svarer til 28% af samlede uv. timetal
Lejrskole
Lejrskoler indregnes i årsnormen med 11 t. pr døgn – hvor der føjes 3,6 til den almindelige arbejdsdag (7,4).  
 
Det tilstræbes i videst mulig omfang, at lejrskoler afvikles i tidsrummet mandag – fredag på skoledage. Hvis dette ikke er muligt ydes der erstatningsfridage for lør-, søn-, og helligdage. Fridagene skal afholdes sammen med klassen.
 
Der ydes skattefri kostgodtgørelse efter statens regler.
 
Den enkelte lærer skal selv aflevere ”kostregnskab” til kontoret ved hjemkomsten.
 
3,6 t./døgn
Overnatning ved aftalte arrangementer.
Ved overnatning gives 3,6 timer oven i den almindelige arbejdstid på 7,4 time.
 
3,6 t./døgn
Kurser og videreuddannelse (alle)
På alm. skoledage modregnes timerne med den almindelige skoletid. Overstiger kursustimerne den alm. arbejdstid på 7,4 time indskrives disse overskydende timer i årsnormen. Transporttid regnes med i kursustiden.
 
Diæter på kurser:
Der bliver givet kostgodtgørelse efter statens regler når der ikke er inkluderet frokost på kurser.
 
Individuel optælling
 
 
 
Møder og samarbejde
Puljetid i alt 125 t./lærer
 
Bemærkning til 125 timers puljen.
 
Tirsdage eftermiddage er tiltænkt mødeafholdelse i teams og udvalg, da alle denne dag har skemafri senest kl. 13.15. Disse møder skrives i videst muligt omfang ind i fælleskalenderen på intra fra årets start.
 
Deltagere
Tidsforbrug
Personalemøder
Der afholdes ca. 1 gang om måneden P-møde af ca. 45 min. varighed og derudover tema-P-møder efter behov.
Hvert P-møde udmunder i et referat, som skrives på skift og lægges ud på intra.
 
 
 
 
Alle
 
Teammøder
Afdelingsteam og klasseteam afholder i nødvendigt omfang møder. Møderne aftales inden årets start og skrives i fælleskalenderen. Hvert møde udmunder i et skriftligt referat. Referatet lægges ud på intra i afdelingens referatmappe.
 
 
 
 
 
Alle
 
 
 
 
 
 
 
Klassemøder
Der afholdes klassemøder efter behov. Møderne lægges optimalt set inden skolehjemsamtalerne. Klasselæreren indkalder klassens øvrige lærere.
 
 
 
 
Alle
 
Fagudvalg
Der afholdes fagudvalgsmøder for følgende fag ca. 2 gange årligt. Møderne fastlægges ved skoleårets start af tovholderne, som også er ansvarlige for at der udarbejdes dagsorden og referat.
 
Fagudvalgenes arbejde og kompetence: Stille forslag til skolens læseplan for faget. Udvikle/opsamle undervisningsmaterialer. Stå for indkøb af software til faget og meddele disse til IT-udvalget. Stille forslag til fagets budget. Fagudvalgene for fysik, musik og idræt har ansvar for eget fagbudget, da disse fag har et særligt fagspecifikt indkøbsbehov.  Øvrige fags budgetter er fordelt på afdelingerne.
 
Alle får indkaldelse og referat.
 
Dansk: Nicoline, Sophie
Karina, Michael, Anne, Ena, Jakob, Karin, Ny
 
Matematik: Kenneth, Lina Nicoline, Camilla, Ena, Henriette
 
Eng/fransk/tysk: Lina, Michael, Anne, Jakob, Ny
 
Historie/Samfundsfag:
Michael, Jakob, Karina, Anne
 
Idræt: Kenneth, Ena, Jan, Lina, Ny
 
Musik/drama: Jakob, Michael, Karin, Lina, Camilla
 
Naturfag: Camilla, Henriette, Nico, Kenneth, Anne, Lina.
 
Billedkunst: Karin, Sophie, Karina.
 
Linjefag: Sophie, Jan, Jakob, Anne, Ny, Michael
 
ISFO-samarb.
Omfatter ca. 2 årlige samarbejdsmøder
Tovholdere: Marianne og Ena
IS-team
SFO-team
 
Fælles forberedelse
Udover teammøderne
Alle
 
Ad hoc udvalg
Se bilag.
Alle
 
 
                     
 
Individuelle opgaver
 
 
 
 
Grønt Flag-koordinator
 
Henriette
 
15 t.
 
Cykelbuskoordinator
Kenneth
15 t.
 
Koordinator for resurseteamet.
Skemalægning af støttetimer og kursusforløb.
Ansvarlig for gennemlæsning, godkendelse og indsendelse af indstillinger til PPR.
Tastning til SU-styrelsen. Skemalægning og ændringer.
Udarbejdelse af procedurer for resurseteamet.
 
Jan
 
20 t.
 
Musikkoordinator
 
Jakob
39 t.
Resurseteammøder
2 årlige
 
Jan, Sophie, Karina; Sus
 
6 t.
Forældresamarbejde omkring støttebørn. Målmøder og forældremøder.
 
Til kontaktlærer pr. støtte barn
10 t.
Forældresamarbejde omkring kursusbørn.
 
 
1,5 t.
Læsevejledning
Vejledning af kolleger vedr. implementering.
 
Karina
Nicoline
 
 
 
10 t.
10 t.
 
 
Koordinator for test og testresultater
Bestilling af tests, opsamling og vejledning.
 
 
Karin (dansk)
Karina (dansk)
Nicoline (mat)
5 t.
5 t.
5 t.
Individuel testning af 5 børn med specifikke danskfaglige vanskeligheder
Karina
30 t.
 
Klasselærerfunktionen
 
Ovenstående tillæg jf. lokalaftalen udbetales ikke til ansatte, hvor tillægget indgår i beregningen af tillæg 4 pr. 1. august 2013.
 
Klasselæreropgaven, der kan fordeles på én eller flere ansatte, omfatter varetagelse af personlig rådgivning/vejledning af klassen/den enkelte elev vedrørende:
 
Regelmæssig underretning af eleverne og forældrene om skolens syn på elevens udbytte af undervisningen. Uddannelses- og erhvervsmuligheder, samt erhvervspraktik i samarbejde med skolevejlederen.
 
Varetagelse af forældresamarbejdet med klassens forældre som gruppe og med den enkelte elevs forældre.
 
Deltagelse i klasseforældremøder i klassen, hvor den pågældende er klasselærer.
 
Deltagelse i anden mødevirksomhed som klasselæreren selv tager initiativ til. Herunder, mødevirksomhed ang. optagelse af kommende elever til klassen, kontakt til elevens skole, og forældre.
 
Det er ligeledes klasselærerens ansvar at sikre informationer om klassen til forældrene fx via forældreintra.
 
Varetagelse af arbejdet vedrørende klassen som helhed samt de enkelte elever forhold til: 
Skolens ledelse, øvrige lærere og andre personalegrupper på skolen.
Kommunale myndigheder, f.eks. skolepsykologisk rådgivning og skolesundhedsplejen.
 
Fællesarrangementer for hele klassen. (klassefeste, ekskursioner er ikke afspadseringsberettiget.)
Implementering og koordinering af arbejdet med henblik på udvikling af skolens egenart og kvalitet i forhold til klassen, til klassens øvrige lærere og i forhold til klassens forældre.
 
Samarbejde med den eksterne UUV-arbejder for OB.
 
Vedr. dobbelt klasselærerfunktion
Det tilstræbes, at ingen lærere varetager dobbelt klasselærerfunktion. Men i særlige tilfælde, kan det aftales mellem leder og ansat for en periode. I sådanne tilfælde gives en procentvis tildeling af 75 t. i forhold til funktionens varighed oveni almindelig klasselærerakkord samt optælling af timer til ekstra forældremøder og samtaler.
 
 
75 t.
Eksamen/prøver
Tilsyn ved skriftlige prøver aflønnes som almindelig skoletid inkl. undervisningstillæg i forholdet 1:1. Tilsynstid erstatter således skoletid.
Til lærere, der skal have klassen til mundtlig og skriftlig prøve, tildeles tid ifølge de kommunale retningslinjer. For lærere med undervisning i 9. klasse fratrækkes de planlagte undervisningstimer i den mundtlige prøveperiode den pågældende lærers årsnorm.
Skriftligt censorarbejde aflønnes efter den kommunale sats.
Ved fag til udtræk tilrettes de berørte læreres aktivitetsplaner efter ovennævnte principper, så snart prøvefagene offentliggøres.
 
                                     
Tilsyn med faglokaler/ koordinering af indkøb.
Ansvarlig
Tidsforbrug
Kostumer
Billedkunst
Billedkunst
Sophie
 Karin
Karina
10 t.
20 t.
10 t.
Fysik/kemi
Camilla
20 t.
Musik
Jakob
20 t.
Jan
10 t.
Idræt
Kenneth
20 t.
IT-vejleder
Sus og Jakob laver sammen en funktionsbeskrivelse.
 
Jakob
120 t.
IT-sparringsudvalg
Karina, Camilla
5 t. pr. person
Lærerværelse og post
Ena
Sophie
10 t.
10 t.
Musical
Timerne gives til at skrive tekst og sange til årets musical og fordeles mellem de implicerede lærere efter musicalens afvikling.
Jakob, Karin, Michael, Lina
20 t. pr person
Elevrådskoordinator
Arbejdet omfatter indkaldelse og afholdelse af elevrådsmøde en gang om måneden. Formidling fra elevrådet til p-møde og fællesmøde og omvendt. Ansvarlig for i samarbejde med elever at stå for fællesmødet.
 
 
Jan
 
25 t.
Teamkoordinatorer i de 3 afdelinger
Ansvarlig for at ledelsen og lærere udenfor teamet orienteres om teambeslutninger og -referater.
 
IS- Ena
MA- Karina
OB- Michael
10 t.
10 t.
10 t.
Arbejdsmiljørepr.
Varetagelse af medarbejdernes sikkerhed og sundhed i traditionel henseende, men også bekæmpelse af påvirkninger i arbejdet, som virker fysisk og psykisk skadeligt i det lange løb.
Årlig opfølgning på APV.
 
Jan
30 t.
Tillidsrepræsentant
Arbejdet omfatter årlig genforhandling af lokalaftale og decentral løn. Opfølgning og oplysning til kollegaer ang. overenskomst etc. Bisidder ved møder, hvis medarbejder ønsker det. Se endvidere funktioner i overenskomsten. Deltagelse i bestyrelsesmøder 4 stk.
 
Nicoline
40t
+ 80 t. reduktion
TR-suppleant
Deltagelse i bestyrelsesmøder ved tillidsmands fravær
Anne
20 t.
Souschef
 
Michael
Camilla
200 t.
200 t.
 
Mentorordning
 
Lina
Anne
10 t.
10 t.
 
 
 
       
 
OBS:
Alle funktioner over 39 timer årligt, kræver personlig reduktion i den enkeltes undervisningstid, med tilsvarende funktionstillæg, svarende til undervisningstillæg.
 
 
Andre aftaler:
 

Vikar

Ledelsen er ansvarlig for at tilkalde vikar i forbindelse med sygdom.

Alt fravær meddeles Camilla. Fraværssedler udfyldes til Vivian (også ved kursus). Ved planlagt fravær lægges materialer eller udfyldes en ugeplan på intra til vikar. Teamet står i øvrigt altid til rådighed med hjælp eller råd til vikarer.
 
Særlige feriefridage
Ifølge overenskomsten er alle lærere, der har været fuldtidsansat på skolen i hele foregående kalenderår, sikret 5 feriefridage. Der ydes vikardækning, så vidt det er muligt, ellers dækker teamet selv efter aftale. Feriefridagene planlægges i de enkelte teams. Der skal dog tages hensyn til skolens fælles aktiviteter og virke. Skolens kontor skal have besked omkring afholdelse af de særlige feriefridage minimum 14 dage før afholdelse.
Der skal afleveres feriefridagsedler til kontoret.
 
Såfremt de særlige feriefridage ønskes udbetalt foregår det ifølge gældende overenskomst og afregnes med 7,4 t. pr dag.
 
Overarbejde.
Er kun aktuel i fald den disponible pulje er opbrugt.
Al ekstra arbejde udløser afspadsering i graden 1:1 indenfor samme skoleår. Eller udbetalt med overtidsbetaling (dvs. plus 50%). Man kan ikke udføre overarbejde uden forudgående aftale med ledelsen.
Al optjent afspadsering afvikles i forståelse med teamet og ledelsen. Dvs. Al planlægning og afvikling af afspadsering skal meddeles kontoret.
 
 
Kørsel/ transport i egen bil: 
Kørsel med elever eller kollega (særlig kørsel) afregnes med statens højeste takst.
Kørsel alene afregnes med lav takst.
 
Dato og underskrift :
 
 
_____________________________________
Tillidsrepræsentant
 
 
_____________________________________
Skoleleder